טלפקס: 04-6364462
צוף: 0538261449

דואר אלקטרוני: 
b.sdotyamsailing@gmail.com



הפלגה בזרם, מאת ערן סלע

דף הבית >> מאמרים >> אסטרטגיה וטקטיקה >> הפלגה בזרם, מאת ערן סלע
                            לזרום לכיוון הנכון-  הפלגה בזרם חזק...
 
חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה והטקטיקה בשייט, שרובם מורכבים ממושגים בלתי-נראים, הוא זרם. אנחנו שומעים עליו, יודעים שהוא קיים, אבל רק לעיתים רחוקות באמת נתקלים בו ורואים את ההשפעה הגדולה שיש לו על השיוט.
זרם הוא תנועה של מולקולות המים ביחס לקרקע. ואסור לנו להתבלבל עם היסחפות, שאותה אנחנו מכירים מהשיוטים הרגילים שלנו, לדוגמה, שאנחנו עומדים בקו לפני הזינוק, בשליש השמאלי של הקו, ואחרי דקה של עמידה אנחנו מותחים מפרשים אבל לו מצליחים לעבור את המצוף זינוק. או שאנחנו מפליגים על הלייליין הימני בקדמית ונראה שאנחנו עוברים את המצוף, אבל ככל שאנחנו מתקרבים אנחנו רואים שאנחנו נסחפים קצת למורד הרוח ובסופו של דבר צריך לעשות הקפצה או סיבוב כפול...
היסחפות נגרמת בגלל השפעת הרוח על המפרשים, הסירה, הגוף שלנו... ככל שהרוח חזקה יותר היא תדחף אותנו לכיוון הנשיבה שלה בעוצמה חזקה יותר. גם כשאנחנו מפליגים מהר, ההשפעה אומנם פחותה אך עדיין קיימת...
זרם יכול להיווצר מכמה סיבות:
א.    שפך של נהר או נחל לתוך הים/ אגם שבו אנחנו מתחרים.
ב.    נשיבה חזקה ולאורך זמן של הרוח באותו כיוון, תגרום בסופו של דבר לכמות גדולה של מים לנוע בכיוון הנשיבה.
ג.     שינויי גאות ושפל שנוצרים מכוח המשיכה של הירח, גורמים למחזור זרמים של מים לנוע ממקום למקום בכדור-הארץ.
איך יודעים אם יש זרם?
בשביל לבדוק האם יש זרם ומה עוצמתו, אנחנו צריכים לנטרל את השפעה הרוח (היסחפות) ולבדוק האם יש תנועה של המים ביחס לקרקע, באזור השיוט שלנו.
הדרך הטובה ביותר למדוד זרם היא בקרבת מקום שנמצא באזור השיוט שלנו, וגם מחובר לקרקע ללא תזוזה. (סירה שעוגנת, מצוף עם חבל ועוגן, עמוד לעגינה, וכו'..) אם נזרוק בצמוד אל החפץ שמחובר לקרקע, חפץ אחר, שנמצא כולו מתחת למים אך לא שוקע (ספוג, בקבוק כמעט מלא לגמרי במים, או מד זרם שמורכב בדרך כלל משחיף ארוך, שבקצה אחד שלו משקולת ובקצה השני מצוף קטן), נראה את הכיוון שבו נע החפץ שזרקנו ביחס לחפץ שמחובר לקרקע. בשביל לדעת גם מה עוצמתו של הזרם, בדיוק כשאנחנו זורקים את החפץ, נמדוד דקה אחת, ובסופה נעריך את המרחק שנוצר בין החפצים....

 
   
 השפעת הזרם על הסירה שלנו הוא שילוב של השפעות הזרם וההיסחפות.  אנחנו צריכים לזכור את כיוון ועוצמת הזרם, במהלך כל ההכנה לזינוק וגם בהמשך השיוט, ולהשוות ביניהם כדי להבין לאילו שינויים אסטרטגים וטקטיים גורם הזרם.
ככל שהזרם חזק יותר והרוח חלשה יותר- השפעת הזרם על השיוט שלנו גדולה יותר.


בואו נראה כמה השפעות קלאסיות של זרם על השיוט:
1.
בזינוק, ברוח בעוצמה של 10 קשרים, כ-30 שניות לזינוק, עם זרם בעוצמה של 15 מטרים בדקה.
 
                           
במצב כזה, כשהרוח יחסית חלשה, ועוצמת הזרם חזקה, הסירות נמצאות קרוב מדי לקו, והם ייסחפו למעלה הרוח, וככל הנראה יפסלו בזינוק.  במצב כזה, אנחנו צריכים להיעמד רחוק יותר מהקו, ולזכור שאנחנו נסחפים לכיוון הקו, דבר הפוך ממה שאנחנו רגילים בהפלגה ללא זרם.
דבר נוסף הוא, שהסירה בצד הימני של הקו נמצאת בסכנה, מפני שהיא תיסחף לכיוון סירת הזינוק ויש סיכוי שלא תוכל לרדת בגלל סירות מתחרות, שוב בהפלגה ללא זרם מצב כזה כמעט ואינו קורה בגלל ההיסחפות מהשפעת הרוח.  הסירה בצד שמאל של הקו, שבשיוט ללא זרם לא תצליח לזנק ולחצות את הקו במפנה ימני, יכולה להצליח  זאת במצב הנוכחי בגלל השפעת הזרם.
       
   
 
 
בתרשים הזה, אנחנו רואים את השפעת הזרם, על הלייליין של הקדמית. באדום, מופיע הליילין שנוצר מהרוח, והוא הלייליין הנכון במידה ואין זרם. בכחול מופיע הלייליין האמיתי!! בכל מקום מחוץ לשני הקווים הכחולים, אנחנו עוברים את הלייליין ומפסידים מרחק. במילים אחרות: צד שמאל של הקדמית הוא, "מחוץ לתחום", ואנחנו צריכים להימנע מלהגיע אליו (גם אם הוא מעט יותר מועדף אסטרטגית..
 
   

גם בהפלגה בצד, הזרם משפיע, אם לא נתחשב בהשפעת הזרם, ונפליג בדיוק לכיוון המצוף כמו בהפלגה ללא זרם, נמצא את עצמנו לקראת סוף הצד במצב של הסירה הירוקה. ויש סיכוי שסירות שעשו קשת עליונה, יסתירו לנו רוח ויעברו אותנו.
 
מבחינת השפעות הזרם על הצד המועדף אסטרטגית, המצב דורש הבנה עמוקה יותר של תכונות הזרם, וסוג הזרם (נהר, רוח או גאות-שפל).
-   זרם מושפע מאוד מעומק המים. ככל שהמים רדודים יותר, הזרם חלש יותר ביחס עוצמתו במים העמוקים. זאת בעקבות החיכוך של המים בקרקע וצמיגיות המים (הקשר בין חלקיקי המים).
לכן, פעמים רבות, נוצר מצב שבו הצד האסטרטגי נקבע לפי עוצמת הזרם.
                                                                                            
                                                                                                                      השינוי בעוצמת הזרם מתרחש גם בעומקים גדולים יחסים. לדוגמה, גם בשינוי עומק מ-15 ל-20 מטרים. יהיה שינוי בעוצמת הזרם. המים בחלק העליון עדיין "מרגישים" את הקרקע שנמצאת 15-20 מטרים מתחתיהם...
<     בציור הזה, אפשר לראות שבקרבת החוף הזרם חלש יותר, באופן משמעותי. לכן ייתכן מאוד שתהיה עדיפות לצד שמאל בקדמית.  אולם במלאה תהיה עדיפות לצד שמאל של המלאה. כלומר בכל צלע הצד המועדף משתנה ללא קשר לרוח.
*  כאשר מצוף המלאה הוא שער, נתכנן את סוף המלאה לפי הזרם והצד המועדף לקדמית הבאה.
                                                      
מבחינת הסירה הכתומה, האופציה המועדפת היא לעלות על המצוף הימני (מהפך ועלייה), מפני שכך היא תפליג זמן קצר יותר מול זרם, וגם לאחר העלייה, אם תבצע סיבוב מוקדם (לכיוון המפנה הארוך יותר בקדמית הבאה) היא תפליג עם רוח פנים גדולה יותר בגלל השפעת הזרם.
                   

                                                                     
 
*  במצב זה, שבו מפנה שמאלי מפליג במקביל לחוף, העדיפות תהיה לעלות על המצוף השמאלי (משמאל כשבאים במלאה) ולהמשיך הרבה לצד ימין של הקדמית, כאמור, עוצמת הזרם חלשה יותר באזור זה, וסירה שתבחר להקיף את המצוף השני (הימני) גם אם תסתובב, תהיה בזרם חזק יותר מאשר הסירה שקרובה לחוף...
*  שימו לב... שהמצב שמתואר באיור האחרון סותר מעט את האיור שלפניו, מפני שמבחינת השער עדיף להקיף את המצוף הימני. אבל היתרון שנקבל בהמשך השיוט אם נקיף את המצוף השמאלי גדול בהרבה מהיתרון שתתן הקפת המצוף הימני.
 
                                                      
  



         



          


 
web counter
לייבסיטי - בניית אתרים