טלפקס: 04-6364462
צוף: 0538261449

דואר אלקטרוני: 
b.sdotyamsailing@gmail.com






 

טוב(ע)ים השניים מן האחד- הפלגה בסירה זוגית, מאת ערן סלע

דף הבית >> מאמרים >> אסטרטגיה וטקטיקה >> טוב(ע)ים השניים מן האחד- הפלגה בסירה זוגית, מאת ערן סלע
               טוב(ע)ים השניים מן האחד- עבודת צוות נכונה בסירה זוגית:

 סירה זוגית (במקרה המוכר לנו 420,470) יכולה להיות מקום שבו שני מוחות נפגשים ויוצרים  תקופת זמן מלאה בהנאה והתקדמות, למידה והתפתחות, אך יכולה גם די מהר, להגיע למצב שבו כל דקה משותפת הופכת לסיוט... נצפו גם מקרים של מכות.....
כשאתה מתחיל להפליג בסירה זוגית, אתה צריך איש-צוות, או הגאי. אתה הרי לא יכול להפליג לבד (גם אם נדמה לך). הדרך הטובה והפשוטה ביותר להתחיל בעבודה המשותפת, היא פשוט לצאת להפליג ביחד כמה פעמים. כל אחד מכם ילמד את התפקיד שלו, ואתם יכולים גם להחליף תפקידים בים כדי להרגיש מעט את הסירה מהמקום של השותף לסירה שלכם. לאחר מספר אימונים (2-5 אימונים). אתם צריכים להתחיל לחשוב קדימה ולתכנן את שיתוף הפעולה ביניכם. עדיף לקיים את השיחה בשיתוף המאמן, אבל זה יהיה מצוין אם תשבו לפני זה רק שניכם. השיחה צריכה להיות מעין משוב לגבי האימונים, וגם לכלול מעין תאום ציפיות בין שניכם, בגדול, מה זה שייט בשבילכם?
 
לשיחות אלו נקרא: תאום והצבת מטרות משותפות ופרטניות,  דברו על:
-       מה דעתו של כל אחד על הסירה, חוויות מהאימונים ביחד.
-       מה דעתו של כל אחד לגבי האימונים במהלך העונה, חוויות ותחרויות שייט קודמות
-       מה יהיה רגע השיא השנה של כל אחד מכם כשתצליחו? (לסיים שיוט כל שהוא בשלישיה, לנצח תחרות, לטוס לתחרות בחו"ל..וכו'...)
-       כמה שעות בשבוע כל אחד מכם יכול להקדיש לשייט ובאילו ימים בשבוע?
לאחר השיחות הללו, אתם כבר תרגישו יותר כמו צוות... וזאת המטרה. עכשיו מתחילים לעבוד, ולהינות. הסירה שלכם זקוקה לכם, בדיוק כמו שאתם צריכים אותה כדי להפליג... לפני, ובעיקר אחרי אימונים, פנו מעט זמן ועברו על הציוד. תרשמו במחברת סידורים שאתם לא יכולים לבצע מיד או שאתם זקוקים לאיש מקצוע כדי לסדר משהו מסוים.. ושתפו אחד את השני במה שראיתם, (איש צוות: "החבל של הרצועות איזון נראה שחוק",  הגאי:" יואו, מזל ששמת לב, בטוח הייתי עף למים באימון הבא")
לפני כל אימון, תקפידו לקבוע זמן מוסכם על שניכם שבו נפגשים ליד הסירה, כך שיהיה לכם זמן להתארגן ולהתכונן לאימון ללא לחץ. הימנעו ככל האפשר מאיחורים, והודיעו לשותפכם מוקדם ככל האפשר אם אתם מגיעים מאוחר יותר מהזמן שסיכמתם (כן... גם אם זה איחור של 2 דקות). בסוף כל אימון, דברו על מסקנות וחוויות משותפות מהאימון. זה הזמן לדבר, ולבקש סליחה אם התנהגתם לא בסדר (לדוגמה אם צעקתם על השותף) או אם הוא השתפר והצליח לעשות את תפקידו בצורה טובה. זה גם הזמן לסדר תקלות בסירה כדי שהאימון הבא, יתחיל בצורה מושלמת. לבסוף, קבעו שוב זמן מוסכם שבו תפגשו לאימון הבא.
 
חלוקת התפקידים בזמן השייט. אימונים ותחרויות:
מרגע היציאה לים ועד החזרה לחוף, אתם ביחד, כל החלטה וכל פעולה נעשית בהסכמה ושיתוף.
אפילו אם החלטתם שרק אחד מביניכם מחליט מתי מסתובבים בקדמית זאת החלטה של שניכם! כי שניכם הסכמתם על כך שאחד מכם ייקח את ההחלטה!  באימונים הראשונים, נסו לחלק את התפקידים באופן שווה בין אנשי הצוות. החלטות כמו:
-       אסטרטגיה וטקטיקה בקדמית/ מלאה
-       מתי עושים סיבוב/ מהפך
-       איפה מזנקים
-       מי מסתכל איפה המצוף שצריך להקיף?
-       בחירת כיוון (בסולמות צד)
-       מה עושים באימון אישי?
ושוב... לאחר כמה אימונים וכמובן אחרי כל תחרות, שוב תשבו ביחד ותדברו על חלוקת התפקידים בסירה, נסו לחשוב האם יש צורך בהחלפת תפקידים לגבי אחד מהנושאים הללו, ונסו זאת באימונים הבאים.
- ב99.9% מהצוותים בעולם, מפליגים שני אנשים שיכולות השייט שלהם אינם שוות. זה יכול לקרות כששייט אולימפי מפליג עם הגאי/ איש צוות חדש ב470. או איש צוות ותיק ב420 שמתחיל להפליג עם הגאי שעלה מהאופטימיסט. כמעט תמיד אחד מנוסה יותר מהשני.
הבעיה של צוותים רבים היא שהבכיר יותר בצוות לוקח על עצמו את כל קבלת ההחלטות, כי בכל אחת מהדילמות (איזה כיוון לבחור, לאן להפליג בקדמית וכו'...) הידע שלו גדול מהידע של השותף לסירה. הבעיה היא שבטווח הארוך, השייט הפחות מנוסה לא מחליט כלום בסירה וכמעט ולא משתפר באזורים אלו. והשני, שמחליט את הכל, מבצע המון טעויות כי הוא מנסה לעשות לבד עבודה של שניים.... וזה לא כל כך אפשרי...
לכן, כבר כשאתם מתחילים להפליג ביחד, נסו לדאוג שהפחות מנוסה מביניכם ישתפר וילמד לקבל החלטות בכמה נושאים, כך הוא ישתפר מהר יותר וגם המנוסה יבצע פחות טעויות. לדוגמה:
-  אסטרטגיה בקדמית ראשונה (יש רק שני צדדים ויש לו 50% סיכוי להצליח!!)
-  לחפש את המצוף הבא ולהגיד באיזה מפנה יש יותר דרך למצוף (גם כאן יש 50% סיכויי הצלחה..)
 
המלצות להפלגה בסירה זוגית:
-       ככל שהרוח חזקה יותר, כך הסיטואציות בזמן ההפלגה משתנות מהר יותר, לכן ככל שהרוח חזקה יותר, אתם צריכים לדבר ולהחליט החלטות עתידיות יותר. לדוגמה, ההחלטה על סיבוב יכולה להתקבל ברוח חלשה כשתי שניות לפני הסיבוב, וברוח חזקה לפחות 10 שניות לפני הסיבוב.. פי חמש זמן!!!
-       נסו לתכנן כמה שיותר אסטרטגיה וטקטיקה לצלע הבאה בשיוט. כך שאם שום דבר לא משתנה בתנאי הים, שניכם יודעים בדיוק מה עושים, ורק במקרה שיש שינוי, משנים את ההחלטה.. אל תחכו לרגע האחרון בשביל להחליט...
-       ברוח חלשה מאוד (1-6 קשרים), בקדמית, איש הצוות יושב בתוך הסירה וזווית הראיה שלו כלפי הים והמתחרים לא נוחה, לכן העדיפות היא שההגאי יבצע את הטקטיקה ברוח הזו.
-       בקדמית ברוח חזקה, הולכת הסירה קשה מאוד להגאי ודורשת ריכוז רב... לכן העדיפות היא שאיש-הצוות יבצע את ההחלטות האסטרטגיות והטקטיות.
-       בצלע המלאה קבלת ההחלטות יכולה להתבצע על-ידי כל אחד מאנשי הצוות, בתנאי שהחזקת הספינקר לא נפגעת מהמבטים לצדדים של איש הצוות.
-       תחליטו מי מביניכם, אחראי לזהות כל מצוף בצלע הנוכחית שבה אתם ומפליגים, ואת המצוף בצלע הבאה. זוהי אחריות חשובה, והיא תמנע אי- הבנות בנוגע לטעויות בזיהוי מצופים.
-       תשתפו את המאמן בסדר קבלת ההחלטות בסירה, (מי עושה טקטיקה בקדמית, מי קובע איפה לזנק... וכו'..) כך הוא יוכל לעזור לכם יותר...
 
 
 
                                                      
  



         



          


 
web counter
לייבסיטי - בניית אתרים