טלפקס: 04-6364462
צוף: 0538261449

דואר אלקטרוני: 
b.sdotyamsailing@gmail.com






 

מהיר ולא עצבני, מאת ערן סלע

דף הבית >> מאמרים >> מהירות >> מהיר ולא עצבני, מאת ערן סלע
                                                          מהיר ולא עצבני:
 
אחד המרכיבים החשובים ביותר בשייט, אם לא החשוב ביותר, הוא מהירות סירה.  אימון מהירויות הוא אחת הדרכים הטובות ביותר לשפר את מהירות הסירה ביחס לסירות יריבות. לאחר אימוני מהירויות איכותיים ויעילים, אפשר להסיק המון מסקנות ולשפר את המהירות גם תוך כדי האימון וגם לאחר האימון.
בחירת היריבים:
רוב השייטים בעולם, מתאמנים במסגרת הקבוצה במועדון השייט שאליו הם שייכים. אם גם אתה מפליג רוב השנה במסגרת של קבוצה קבועה, יש לכך יתרון וגם חיסרון. היתרון הגדול הוא שאתה יכול לעקוב אחרי המהירות שלך ביחס אליהם, וכך לדעת באילו תנאים אתה משתפר ביחס אליהם. החיסרון הוא כאשר אף אחד מהקבוצה לא נמצא בצמרת בארץ או בעולם. אז, אתה צריך להסתכל בצורה שונה על האימונים בקבוצה. זה שאתה מהיר ביחס לקבוצה, לא אומר שאתה מספיק מהיר. בלי קשר לאימונים בקבוצה, בכל פעם שיש לך הזדמנות לעשות אימוני מהירויות עם השייטים המובילים בארץ או בעולם (אם הם בצמרת כנראה שהם מהירים...מאוד!) תנצל אותה.... ככל שתשתפר, גם אתה וגם הקבוצה תגיעו למהירות טובה יותר.
אימון יעיל:
אימוני מהירויות יכולים להתבצע בכל אחד מזווית השייט, אבל ברמות הגבוהות מתרכזים בעיקר בקדמית, ומלאה.  בדיקת מהירות בקדמית, צריכה להיעשות כך שהמרחק בין הסירות קטן ככל האפשר, כדי שבאזור שבו הם מפליגות יהיו בדיוק אותם תנאי ים בכל רגע, אבל גם מספיק רחוק בשביל שלא יפריעו אחת לשנייה, ברוח חלשה אורך עד שתי אורכי סירה בין כל סירה מספיק, וברוח בינונית וחזקה בין שתיים לשלוש אורכים. על כל אורך סירה שלוקחים בין הסירות, הסירה העליונה צריכה להיות כרבע אורך סירה מאחורי הקו שבו הסירות 90 מעלות אחת מעל השנייה (חרטום מול חרטום).  על-מנת להפוך את האימון ליעיל ביותר, אתה צריך לדאוג שבכמה שיותר זמן מהאימון מהירויות, אתה נמצא במצב כזה. אם תתחיל את התרגול לא במצב של שוויון בין הסירות, לעולם לא תדע מה המהירות האמיתית שלך, וכך לא תוכל להשתפר. מהירות טובה גורמת לך לצאת ממצבים לא נוחים עם סירות מתחרות, אל תתחיל את התרגול ביתרון כדי להרגיש טוב עם עצמך שהיית הכי מהיר באימון.



בבדיקת מהירויות במלאה המיקום בין הסירות שונה. ברוח חלשה אפשר להתחיל במרחק של שני אורכי סירה אחד מאחורי השני כך שהאחורי נמצא קצת מתחת לרוח ביחס לעליון. וברוח בינונית וחזקה אפשר להתחיל חרטום מול ירכתיים כשניים עד שלושה אורכי סירה אחד מהשני.
אימון איכותי:
ככל שתשתפר בביצוע אימוני מהירויות, תוכל להכניס משתנים נוספים כדי להפוך את האימון לאמיתי יותר- כלומר, דומה יותר למהירות וההולכה שאתה צריך בשיוט אמיתי. הנה כמה דוגמאות למשתנים שאתה צריך להכניס לאימון המהירויות שלך, כולם מתייחסים לחשיבה אסטרטגית וטקטית שאתה מבצע בשיוט.
(חשוב: המטרה היא לא להיכנס לקרבות עם המתחרים וניסיונות להסתיר רוח ליריבים, אלא לתרגל חשיבה טקטית תוך כדי הולכת סירה)
-       חילופים- אם אתה עליון כשמתחילים את התרגול והחילוף טוב, תנסה לסגור גובה ליריב מתחתך (רק אם הם גם מפליגים כהה יחסית), כדי להיות קרוב אליהם שכשחילוף חוזר, ולהפך, אם אתה תחתון בחילוף עליה, תנסה לפתוח מרחק קדימה מהיריב/ים למעלה כדי להגדיל את הפער ביניכם כשירד החילוף. וזה גם מה שתעשה בשיוט אמיתי.
-       מכות רוח- נסה לראות במהלך האימון, בכל מפנה, מי מקבל ראשון את המכות רוח, ואיזה חילוף מגיע איתם בדרך כלל. אם אתה תחתון והמכות רוח מגיעות קודם לעליונים, נסה ישר בתחילת התרגול לצמצם את המרחק ביניכם, כדי לקצר את משך הזמן שעובר בין שהם מקבלים את המכה לבין שאתה. ולאחר מכן תפנה את תשומת הלב לכך שלא יכסו אותך.
-       צד מועדף- נסה לגלות חוקיות במהלך האימון. לדוגמה, יכולים להיות תנאים שבהם כל הזמן הסירה העליונה במפנה שמאלי מפליגה טוב ביחס לאחרות, גם אחרי שמחליפים מקומות. גם בשיוטים קיימת החוקיות הזאת הרבה פעמים, ויהיה לך יותר קל להתמודד עם סירות מתחרות, כשתדע אם עדיף  להתמקם מעליהם או מתחתיהם.
 
כדי שהאימון יהיה איכותי, עדיף שיכלול עד 3 סירות בו-זמנית, אחרת, המרחק בין הסירה העליונה והתחתונה גדול מדי, וכנראה שהם לא יהיו באותה רוח. רצוי בכל פעם לבצע שני תרגולים באותו סדר, (תרגול נגמר אחרי שסירה אחת סוגרת את שתי האחרות, או שהתחתונה מצליחה להסתובב ולחצות את האחרות). אחרי שני תרגולים באותו סדר, עדיף להחליף מקומות, וכך אפשר לאחר מספר חזרות בשני המפנים, לראות מי הצליח סטטיסטית, להיות הכי מהיר, ללא קשר למיקום שבו היה ביחס לסירות האחרות.
לאחר שאתה רואה את המהירות שלך ביחס ליריבים, אתה יכול להתחיל לשנות את ההולכה או את כיוון הסירה. לא מומלץ לשנות דברים אם אתה הכי מהיר.
 
 
                                                      
  



         



          


 
web counter
לייבסיטי - בניית אתרים