טלפקס: 04-6364462
צוף: 0538261449

דואר אלקטרוני: 
b.sdotyamsailing@gmail.com



שער הניצחון, מאת ערן סלע

דף הבית >> מאמרים >> אסטרטגיה וטקטיקה >> שער הניצחון, מאת ערן סלע
שער הניצחון-  נקודות חשובות בעלייה ממלאה לקדמית בשער.
 
בעיקר בתחרויות בין-לאומיות, נפוץ להיתקל בשני מצופי שער במלאה, וזאת על-מנת לחלק את הצפיפות שנוצרת בצי במלאה. בשונה ממצוף הקדמית, שבו הסירות שמאחורה לא יכולות לעקוף את הקדמיות שיסתירו להן רוח אם יתקרבו, במלאה הסירות שמאחורה מתקרבות לקדמיות ופעמים רבות נוצרת צפיפות בקרבת המצוף, וגם חוקי הדרך בנוגע ל"פנימי למצוף" לא מצליחים לפתור את הבלאגן...
  • השער גם נותן הזדמנות מצוינת להתקדם ולהרוויח... בעלייה במצוף אחד, לא יתכן כמעט מצב של עלייה בשוויון בין שתי סירות, אך בעלייה בשער, סירה שנמצאת במצב כך שהיא צריכה לתת דרך לסירה "פנימית למצוף" ממנה, יכולה לבחור להקיף את המצוף השני וכך לעלות בשוויון ולהפליג באוויר נקי לאחר ההקפה..
                                             
  • בדומה לקו זינוק, ברוב הפעמים צד אחד של קו הזינוק קרוב יותר למצוף הקדמית (בגלל שינוי בכיוון הרוח או אי שיווין בעת הנחת מצופי השער). בהקפת שער, המרחק הזה חשוב פעמיים!! מכיוון שאנחנו מגיעים ממצוף הקדמית, וגם צריכים לחזור אליו, היתרון (במטרים) בהפלגה אל המצוף הקרוב יותר למצוף הקדמית, יבוא לידי ביטוי פעמיים. פעם ראשונה כשנגיע במלאה, ובפעם השנייה במהלך הקדמית השנייה.
בדוגמה הבאה, הסירה הכחולה והסירה הצהובה נמצאות בשוויון, אך לכחולה יש
חמישה מטרים פחות עד למצוף שעליה להקיף. ובקדמית השנייה , שוב, לסירה הכחולה
דרך קצרה יותר בחמישה מטרים עד להצטלבות הראשונה בין הסירות..
עשרה מטרים בהקפת מצופים שנמצאים במרחק של 15 מטרים אחד מהשני....
זה הרבה מרחק...


 - אחד המשתנים העיקריים בבחירת מצוף השער המועדף הוא, הצד המועדף בקדמית השנייה. אם צפוי שינוי גדול בכיוון הרוח, או שבצד אחד של המסלול יש יותר רוח מאשר בצד השני, או שקיים זרם משמעותי במסלול (ידון בהמשך).
המצוף שקרוב יותר אל הצד הזה הוא המצוף המועדף, כמעט בכל המקרים.                          אל תתפתה להרוויח מטרים בודדים על עלייה במצוף הקרוב או עלייה במצוף שיש פחות צפיפות של סירות בעלייה עליו, אם כתוצאה מכך יריבים רבים נמצאים בצד המועדף יותר ממך...
 
  • בעיקר ברוחות חלשות, כאשר הצי צפוף, לאחר העלייה לקדמית אתה עלול להפליג דרך ארוכה (אם אתה בצמרת השיוט) בהסתר רוח  של מתחרים שנמצאים עדיין במלאה. ישנו הבדל גדול בין הדגמים במיקום הגדול של הסתר הרוח :                     בדגמים כמו 420/ 470 זוויות ההפלגה במלאה הם חדות יחסית, לכן מרבית הסירות מגיעות מהצדדים של צלע המלאה. אם לדוגמה אין יתרון משמעותי בשער, הסירה הכחולה והסירה הצהובה נמצאות בשווין.

אך בתחילת הקדמית, הסירה הצהובה צריכה לעבור בהסתר רוח של מספר סירות כך שהכחולה תהיה במצב טוב יותר...                                              

בסירות כמו אופטימיסט ולייזר, זווית ההפלגה במלאה בכל התנאים היא כהה מאוד, כל הסירות מסודרת כמעט בטור במרכז הצלע. לכן, עלייה על כל אחד ממצופי השער תביא אותנו לאוויר נקי, אך אם נסתובב מיד לאחר העלייה נכנס להסתר רוח של סירות שנמצאות עדיין במלאה.                                                                 
 
   
 
                                                                
  • בשיוטים עם זרם משמעותי, הקפת מצוף השער הנכון יכולה להתבטא בעשרות מטרים
  • אם כיוון הזרם הוא נגד הרוח, כל שעלינו לעשות הוא להקיף את המצוף הקרוב אלינו ביותר, ואם כיוון הזרם עם הרוח, המצוף הנכון הוא זה שיוביל אותנו לצד המועדף אסטרטגית.
    אך המצב הקריטי ביותר, הוא כאשר הזרם הוא בצד לרוח.
    אז אנחנו צריכים לתכנן את המלאה, כך שנגיע אל המצוף הרחוק יותר מכיוון הזרם. ההסבר:                                                                                                                       
הסירה הירוקה נמצאת במרחק שווה משני מצופי השער, אך מבחינת זמן הפלגה, היא קרובה יותר אל המצוף השמאלי של השער (הימני בתמונה) מפני שאם תעשה מהפך, תפליג עם הזרם מהר יותר. בנוסף, לאחר העלייה, יהיה לסירה שתקיף את המצוף השמאלי של השער, יותר זמן להפליג במפנה ימני, שבו הזרם מגדיל את רוח הפנים ובכך היא תפליג מהר יותר.
                                                                                                 
  - בחירה ותכנון מוקדמים של הקפת השער, צריכים להתחיל כבר באמצע צלע המלאה, בגלל שקשה יחסית לזהות את היתרון בשער ולוקח זמן לבחון את מצב הצפיפות בכל מצוף ומהו הצד המועדף לקדמית הבאה.  
מצופי השער הם הזדמנות מצוינת להתקדם בשיוט....         
 
                                                      
  



         



          


 
web counter
לייבסיטי - בניית אתרים