אומנות היציבות בים לא יציב, מאת ערן סלע

דף הבית >> מאמרים >> אסטרטגיה וטקטיקה >> אומנות היציבות בים לא יציב, מאת ערן סלע
אומנות היציבות- בתנאים לא יציבים
 
בכל פעם שאתה יוצא לים ומנסה לבצע טקטיקה, אחת ההחלטות הכי חשובות היא האם תנאי הים שאתה מפליג בהם עכשיו הם יציבים או לא?
חשוב לדעת שהאסטרטגיה והטקטיקה שונה מאוד בין התנאים, ויהיה חשוב מאוד לאפיין נכון את סוג התנאים.
לים לא יציב יש כמה מאפיינים, וכמה סוגים, וצריך לשים לב לכמה נתונים כשאתה יוצא לים על-מנת לאפיין את סוג התנאים.
 
-         כמעט כל הרוחות שמגיעות מהחוף אל הים הם לא יציבות. אם היבשה נמצאת במרחק גדול מאזור השיוט (מעל 3 ק"מ בערך) הרוח באזור תחזור להיות יציבה.
-         כשטמפרטורת האוויר נמוכה מטמפרטורת המים, הרוח פחות יציבה, בשילוב עם רוח מהחוף- בטוח שלא יציבה.
-         רוח שההפרשים בין המכה לנפילה גדולים מ-5 קשרים, והקוטר של מכות הרוח קטן (עד 100 מטר)
רוב התנאים הלא יציבים קשורים לנתונים האלו, והאחרים קשורים לעננים שיכולים לגרום לרוח להיות לא יציבה.
 
אם אפיינת את הים כ"לא יציב", אתה צריך להבדיל בין כמה סוגים של ים לא יציב.
1.     תנאים שבהם החילוף הטוב יוביל אותך אל המכה הבאה, אבל בתוכה אתה לא בטוח איזה חילוף יגיע.  בדרך-כלל בתנאים שבהם המכות גדולות וארוכות, אבל ביניהן יש קטעים ארוכים בלי מכה. 
-         אתה חייב לעקוב אחרי המצפן ולקחת סף חילופים גדול ככל האפשר, ולדעת שאין צד מועדף כל זמן שאין שינוי בתנאים, תפליג בביטחון עם החילופים שלקחת, ורק כשתגיע המכה לצד שלך, תחליט אם להסתובב או להמשיך, כדי להפליג אל המכה הבאה. גם במלאה, יכולה להיות מלאה עם מהפך אחד ומלאה עם שישה מהפכים, הכל תלוי בחילופים.
2.     תנאים שבהם בכל כמה דקות מגיעה רוח חדשה, עם חילוף שונה ומכות רוח בצורה שונה. אם אתה נתקל בתנאים כאלו, אתה חייב לשנות את החשיבה..ומהר! יש צד מועדף אחד וברור, רוב הסיכויים שעד סוף הקדמית או המלאה החילוף לא יחזור, והמכות רוח ימשיכו להגיע מאותו הצד. פשוט תתעלם מהיריבים ומהמיקום של המצוף, ותפליג לצד הזה.
3.     תנאים משוגעים, הרבה חילופים ומכות רוח קטנות ומהירות, שנראה שכל סירה מפליגה בחילוף שונה..  שוב, אתה צריך להתעלם מהיריבים ומהמיקום של המצוף. אתה לא יכול לשמור על סירה כשאתה בחילוף שונה ממנה, פשוט תפליג לפי מה שאתה רואה, ואין שום חוקיות, בקדמית אחת צד אחד יכול להיכנס, וקדמית אחרי זה כבר לא... כל צלע מתחילים מחדש.
-   כשגודל המכות קטן יחסית, נוצרת תופעה שנקראת "מניפה" בתוך המכה, ובגלל זה כל אחד מפליג בחילוף שונה
 
 בכל המכות רוח קיים אפקט של מניפה, אבל
ככל שמכת הרוח קטנה יותר, השינוי בחילוף מהיר יותר.
במצב הזה, אתה חייב להיכנס למכת הרוח כשהדופן של הסירה (מעל הרוח כמובן) נכנסת למכה לפני החרטום. זאת אומרת לא להפליג למכה שנמצאת בחרטום, אלא לזאת שנמצאת בינך לבין כיוון הרוח, או להסתובב למפנה השני לפני הכניסה למכה, כדי לקבל את החילוף הטוב לאורך יותר זמן.
 
 באיור זה, הסירה הכחולה והסירה האדומה נמצאות בשיווין, אבל מה יקרה בכניסה למכה?
הסירה האדומה תקבל את המכה עם חילוף לעלייה, והכחולה עם חילוף לירידה. וגם אם הכחולה תסתובב לחילוף עלייה במכה, היא פשוט תצא מהר מאוד מהמכה, ושוב תקבל חילוף לירידה... נשמע לך מוכר שאיפשהו?
פשוט תהיה במיקום הכי טוב שאתה יכול, אל תסתכל על היריבים ומה הם עושים, זה לא יעזור לך, גם אם המצוף קדמית נמצא בצד ימין בתמונה הזו, הסירה האדומה צריכה להמשיך במפנה ימני במכה הזו, ורק לאחר מכן להסתובב.
חוקי הטקטיקה שפועלים בים היציב, כמו: להיות מימין ליריבים כשיש חילוף שמאלי, ו"חרטום לגלס הארוך"  פשוט לא עובדים בתנאי הים הלא יציבים, שכח מהם!! (אבל תיזכר בהם כשאתה חוזר לתנאים היציבים)
-  בדיוק אותה חשיבה פועלת במלאה, אין חשיבות רבה למה הרוויח בקדמית הקודמת, פשוט תסתכל לאחור, ונסה לזהות מהיכן תגיע המכה הבאה. גם במלאה אין חשיבות רבה להיכן המצופים נמצאים.
צדים:  בים לא יציב, צלע הצד, בייחוד הצד הראשונה, הופכת להיות צלע הרבה יותר טקטית ופתוחה לאופציות של רווח והפסד, שוב, אפיון נכון יכול לעזור למזער הפסד או לעזור להרוויח הרבה.
בתנאי ים שבהם החילוף מביא אותך למכה הבאה (1) אם אתה מתחיל את הצד בחילוף ימני, תפליג מעל הקו של הצד, והמכה הבאה תבוא מלמעלה, ואם תחילת הצד היא בחילוף שמאלי וכשאתה נמצא במכה, תמשוך איתה אל מתחת למצוף הבא, ורק לאחר שתצא מהמכה, תעלה בחזרה לקו של המצוף.
בשאר סוגי הים, אתה חייב להיות תמיד בין העליונים בצד, המכות יגיעו מלמעלה ואתה רוצה להיות בין הראשונים שיקבלו אותם.
-  זינוקים:  אפיון נכון יכול לעזור מאוד בזינוק. אם יש צד מועדף בברור (סוג תנאים 2), אתה חייב לזנק בצד של הקו שאתה רוצה להפליג אליו, לא משנה אם זה שורה ראשונה שנייה או שלישית, אתה שם!
אם תנאי הים הם שהחילוף מביא אותך למכה הבאה, תמצא מקום בלי הרבה צפיפות בקו, כדי שתוכל מהר להתחיל להתרכז בחילופים ולהסתכל על הים.
בתנאי הים המשוגעים, הזינוק הוא הדינאמי ביותר שיכול להיות. אתה צריך להיות באזור אמצע הקו כשנשארה דקה לזינוק, ולהסתכל על הים בכיוון מצוף 4 (המצוף מלאה של האיינר לופ) איפה שנמצאת המכה הקרובה, לשם אתה מפליג, תפנה למי שצריך ואל תשכח את אפקט המניפה, אחרי המכה הראשונה יהיו הפרשים בין המתחרים ותוכל להפליג לאיזה צד שתבחר.
 
לייבסיטי - בניית אתרים