דגשים להולכה נכונה, מאת ערן סלע

דף הבית >> מאמרים >> מהירות >> דגשים להולכה נכונה, מאת ערן סלע
דגשים להולכה נכונה:
 
 
כמו המשפט המפורסם שאומר: "אתה חייב להיות מהיר כדי להיראות חכם".
לפעמים בסוף יום שיוטים או תחרות, אנחנו מסתכלים על המובילים וחושבים שהם הצליחו "לקרוא" את הים מושלם, שהם לא עושים טעויות, שיש להם מזל, ועוד..
לפעמים המחשבות שלנו נכונות, אבל תמיד, אנחנו צריכים לדעת שהם גם הפליגו מהר באותו היום!
זאת הסיבה שהמהירות חשובה כל כך. לא מנצחים בגלל מהירות אבל גם אי אפשר לנצח בלעדיה.
אז כדי לשפר את המהירות שלנו, בכל זוויות השייט, אנחנו צריכים להבין מה יוצר את ההבדלים במהירויות בין הסירות ואיך אנחנו משפרים בכל זווית הפלגה את המהירות שלנו ביחס למתחרים.
הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא שאתה לא קובע את המהירות שלך לפי ההרגשה אלא לפי המהירות ביחס למתחרים. ההרגשה הרבה פעמים מטעה. לדוגמה בים הפתוח ברוח של 5-7 קשר עם גלים קטנים ((choppy, כל שייט מרגיש שהסירה שלו לא זזה ונתקעת בגלים. מה שהוא לא מבין זה שלכלום זה ככה. ומה שחשוב זה איך המהירות שלו ביחס אליהם! או ברוח חזקה, שייט יכול להרגיש שהסירה שלו נוסעת מהר מאוד, כשבעצם הוא נוסע יותר לאט בהרבה מהמתחרים שלו.
ציוד טוב הוא חשוב, אבל הצורה שמשתמשים בו חשובה יותר. שייט טוב עם ציוד ישן ינצח בדרך-כלל שייט פחות טוב עם ציוד חדש. מבחינת הציוד (מפרשים, תורן, סירה...) כל עוד ההולכה שלך לא טובה כמו של המובילים, ציוד חדש לא יגרום לך לנצח אותם אלא רק להתקרב אליהם.
הציוד שיש לך עכשיו, שמור עליו כדי שלא ייהרס ותלמד להכיר אותו ולהפיק ממנו מהירות בכל התנאים.
ההולכה מתבצעת בשלושה אופנים בו-זמנית:
1.     איזון סירה – אופקי ואנכי
2.     כיוון מפרשים- כולל כל המערכות והכיוונים
3.     עבודת הגה- בזווית, בתזמון ובעוצמה של העבודה. וביחס בין עבודת הגה למפרשים ולאיזון.
 
איזון הסירה הוא המשפיע ביותר על ההולכה. וזאת בגלל ההתנגדות שמיצר גוף הסירה במים.
המטרה היא שגוף הסירה ייצר כמה שפחות גלים ביחס למהירות (טבעי שככל שהמהירות עולה ייווצרו יותר גלים). המצב שבו הסירה מייצרת הכי מעט גלים היא כאשר הסירה מאוזנת אנכית ואופקית.

                
כאשר יש הטייה רגילה (למורד הרוח) או הפוכה (למעלה הרוח) יש פחות חרב והגה במים, דבר שיגדיל את ההיסחפות של הסירה עם כיוון הרוח. והמפרשים לא יהיו בניצב לרוח, והם פחות יעזרו לקדם את הסירה. כאשר הסירה לא מאוזנת אופקית, היא מייצרת יותר גלים, אם יש משקל רב מדי מקדימה, החרטום יכנס יותר למים וידחף הרבה מים לצדדים, והסירה תאט. אם יש משקל רב מדי מאחורה. הירכתיים יהיו הרבה בתוך המים וייווצרו גלים מאחורי הסירה.
ברוחות קלות בקדמית, אין מספיק רוח כדי לנפח את הבד של המפרש ואם נפליג עם סירה מאוזנת צורת המפרש לא תהיה טובה, כך שנעדיף להפליג עם הטייה רגילה קטנה רק כדי שהמפרש יתנפח ולא יותר מזה כי זה רק יגדיל את ההיסחפות.
בכל שאר התנאים המטרה בקדמית היא להפליג כמה שיותר מאוזנים אופקית ואנכית.
 
במלאה, בסירות בלי ספינקר נפליג עם הטייה הפוכה כך שמרכז המפרש יהיה מעל מרכז הסירה. ובסירות עם ספינקר נפליג מאוזן, מלבד רוח קלה שבה נפליג עם הטייה רגילה כדי לשמור על צורת מפרש  טובה לאורך כל ההפלגה.
 
כיוון המפרשים הוא הדרך שלנו ליצור כמה שיותר כוח שידחף את הסירה קדימה, ככל שנכוון את המפרש טוב יותר, ניצור יותר כוח ונוכל להפליג מהר יותר מהמתחרים. לדוגמה אם שתי סירות מפליגות באותה הטייה בדיוק, אבל לאחת המפרשים מכוונים טוב יותר, תהיה לסירה הזאת יותר מהירות מאשר לסירה שמפרשיה לא מכוונים. בכיוון הפרשים אף פעם לא מפסיקים להשתפר! תמיד אפשר לכוון טוב יותר את המפרש לאותם תנאי ים. אתה צריך להכיר את המערכות לכיוון המפרשים בסירה שלו, לדעת כיצד הם משפיעים על המפרש ואיך צריך להיראות המפרש בכל תנאי ים. לאחר מכן אתה צריך לנסות לבדוק איך אתה מפליג הכי מהר בכל תנאי ים. הדרך הכי טובה לבדוק זאת היא בכל אימון לנסות כמה צורות מפרש שונות, ( 2-3 צורות בכל אימון, כדי שיהיה זמן לבדוק כל צורה) וכדי לזכור איך כל מערכת הייתה מתוחה בכיוון המפרש השונה, על כל מערכת צריכים להיות סימונים ! בלי סימונים אף פעם לא תצליח לכוון את
המפרש אותו דבר באימון הבא.
 
עבודת ההגה היא הצורה שבה אנחנו משנים את זווית הסירה לרוח ולגלים. צריך לזכור תחילה, שכל שינוי זווית בהגה, לשני הכיוונים, מהזווית הישרה עם גוף הסירה (כאשר ההגה והחרב באותה זווית), מאטה את הסירה. כלומר אם היינו יכולים להפליג עם ההגה בזווית כמו החרב, הסירה הייתה מפליגה הכי מהר מבחינת העבודה עם ההגה. אבל דברים משתנים בים: חילופים, מכות רוח, גלים, רוח פנים ועוד הרבה...
כך שאנחנו חייבים לעבוד עם ההגה. אבל צריך לנסות להגיע למצב שהסירה מפליגה מהר ועם הגה ישר.
שינוי זווית מהיר ו\או גדול של ההגה ייצור מערבולות מסביבו, לכן התנועה צריכה להיות איטית עד כמה שאפשר וקטנה עד כמה שאפשר, גם בהולכה וגם בשינוי מפנה (סיבוב ומהפך). העבודה עם ההגה צריכה להיות תמיד עם כיוון ההטיה, אחרת גם תיווצר מערבולת בהגה, כי כשהסירה עם הטיה רגילה, הנטייה שלה תהיה לעלות אל הרוח ובהטיה הפוכה, לרדת. כך שאסור לכוון את ההגה הפוך מהטיית הסירה.
העבודה על הגלים היא חשובה מאוד כי בקדמית יש הבדלים ברוח הפנים בין ראש הגל לתחתית.
ובצדים ובמלאות אפשר בעבודת הגה נכונה לתפוס גלים וגם להישאר בתוכם יותר זמן מהמתחרים.
 
לסיכום: חשוב להפליג מהר, ובעזרת איזון סירה נכון, כיוון מפרשים נכון ועבודת הגה נכונה אפשר להפליג מהר יותר מהמתחרים, ובסוף התחרות לשטוף את הסירה בהרגשה שהיית הכי חכם בשיוטים באותו יום.  
 
 
 
ערן סלע
 
לייבסיטי - בניית אתרים