זינוקים בשייט, מאת ערן סלע

דף הבית >> מאמרים >> זינוקים >> זינוקים בשייט, מאת ערן סלע

כידוע לכל שייט בעל ניסיון, אין תחליף לזינוק טוב. כזה שממקם אותך מיד לאחר הזינוק בצמרת השיוט, שאחריו השיוט קל יותר, ומהנה יותר.
הרבה פעמים זינוקים כאלו קורים בלי תכנון שלנו, פשוט הכל מסתדר לנו ואנחנו מזנקים טוב. ובפעמים שבהם יוצא לנו זינוק גרוע, אנחנו מאשימים סירות שנתקעו בנו, או מזל של המתחרים שלנו. בעזרת מספר דגשים ניתן לשפר את הזינוקים, כך שכמעט לא יהיו לנו זינוקים גרועים, ואלו שיצאו גרועים, יהיו מעטים וישפיעו פחות על המשך השיוט.
לפני זה...
איך מגדירים זינוק טוב?
האם רק זינוק במצוף שאחריו אנו מסתובבים וחוצים את כל הצי הוא זינוק טוב?
כדאי להגדיר זינוק טוב כזינוק שכעבור חצי דקה או פחות אחריו אנחנו יכולים להפליג באוויר נקי (כלומר שאף אחד לא מחדד מתחתינו או שסירה מעלינו מסתירה לנו רוח) ואנחנו מפליגים לצד שבחרנו לפני הזינוק כצד המרוויח בקדמית.

עכשיו... כמה דגשים לשיפור הזינוקים:
1. לא לזנק בקצוות הקו. בשיוטים רבים בשני צידי הקו יש לחץ של סירות באזור קטן מאוד. ובשייט, איפה שיש צפיפות מפליגים יותר לאט. וגם רמת הסיכון לזינוק מוקדם עולה.
לכן, עדיף לזנק בשליש הקו שאליו רוצים לשוט בקדמית.



2. תסמוך על הבדיקות שביצעת! לאחר שבדקת יתרון בקו, יתרון בקדמית, קו המשך, והיסחפות. כשאתה מתמקם לזינוק, תסמוך על הבדיקות יותר מאשר על התחושה שלך, לדוגמה: אם בדקת קו המשך אבל לאחר העמידה בין כל הסירות אתה מרגיש שאתה בחוץ למרות שלפי קו ההמשך אתה רחוק מהקו, תסמוך על הבדיקה. או לדוגמה מצב שבדקת יתרון ומצאת שהוא בסירה, אבל כולם מזנקים במצוף, תסמוך על הבדיקה שלך! התחושה לפני הזינוק משתנה בגלל המתח והלחץ בין כל הסירות, אבל הבדיקות נשארות נכונות.

3. לא להתמקם קרוב מדי לקו. עד החצי דקה לזינוק בכל רוח מעל 6 קשר. אין שום סיבה להימצא קרוב יותר מאורך סירה מהקו, וככל שהיתרון בקו הוא יותר בצד ימין של הקו, צריך להתרחק יותר מהקו.
סירה שנמצאת על הקו, צריכה להאיץ בדיוק בשריקת הזינוק, היא אולי תחצה את הקו ראשונה, אבל עד שתצבור מהירות, סירה שתזנק בשיא המהירות מטר אחריה, תהיה בתוך כמה שניות לפניה. וגם, כאשר תתמקם רחוק מהקו, ויריב יתקוף אותך מתחת לרוח, תמיד תוכל להאיץ ולעשות הקפצה או סיבוב כפול כדי לפתוח לעצמך חור לזינוק, או להסתובב ולמצוא מיקום חדש לזינוק.

4. לדייק בתזמון ובטכניקה של ההאצה. חשוב מאוד להאיץ בזמן מפני שאם מאיצים מוקדם או שפוסלים או שצריכים להאט ולהאיץ מחדש כשנשארו רק מספר שניות לזינוק, מה שיגרום לזינוק בלי מהירות. לכן חשוב לדעת בדיוק כמה זמן ייקח לסירה להאיץ ולבצע את הטכניקה נכון כדי שזמן ההאצה לא יתארך ויגרום לזינוק מאוחר.

5. עמידה נכונה. לאחר שמצאת את המיקום שבו אתה רוצה לזנק ונעמדת אורך סירה רחוק מהקו. שמור בכל מקרה על סירה מאוזנת!! כל הטיה או הטיה הפוכה תגרום להיסחפות מהירה יותר לכיוון הסירה שמתחת לרוח.
לא לשחרר מפרשים! שחרור מפרשים נובע מעמידה קרובה מדי ובזווית כהה מדי לקו. כשנעמדים אורך סירה מתחת לקו, צריך לשמור על מפרשים חצי מתוחים ועל זווית של קדמית לרוח. כך הסירה תיסחף פחות ותמיד תהיה זרימת מים על ההגה שתוכל לשנות את זווית הסירה בכל עת.
רצוי לעמוד בסירה ב-30 שניות האחרונות לפני הזינוק כדי לשלוט יותר טוב בהטיה של הסירה, התנועות עם ההגה קלות וגדולות יותר, וזווית הראיה לגבי הקו ושאר הסירות טובה יותר.

כדאי לתרגל בכל הזינוקים באימונים את הדגשים הללו ולאחר שתבצע אותם ברמה
מספיק טובה, תוכל להתחיל לגוון את הזינוקים ולנסות שיטות זינוקים שונות עד
שתוכל לאחר כל זינוק לשוט באוויר נקי לצד המרוויח... ולנצח!!!

כתב: ערן סלע
 
לייבסיטי - בניית אתרים