קבלת החלטות בזמן תחרות, מאת ערן סלע

דף הבית >> מאמרים >> אסטרטגיה וטקטיקה >> קבלת החלטות בזמן תחרות, מאת ערן סלע
קבלת החלטות בזמן תחרות-  תשוט פשוט.
 
בתחרות שייט יש אפשרויות רבות לאן ואיך נפליג עם הסירה שאנחנו נמצאים עליה, כדי להקיף את המסלול בדרך הטובה ביותר לפני כמה שיותר מהמתחרים שלנו. לבחירה שלנו באפשרות אחת ולא באחרת קוראים קבלת החלטות. בהנחה שבכל התלבטות בין אפשרויות יכולה להוביל להחלטה נכונה או החלטה שגויה, המטרה שלנו לקבל כמה שיותר החלטות נכונות. ולטעות בכמה שפחות.
קבלת ההחלטות מתחילה עוד לפני שיוצאים לים ביום התחרות הראשון.
אתה חייב לגבש מטרה ברורה לתחרות הקרובה. 
שאל את עצמך: מה הדרוג הנמוך ביותר שייחשב בעייני  כתוצאה טובה? לדוגמה, יכול להיות שבכל השיוטים בעבר סיימתי בסביבות מקום 10, ואם אני יסיים את התחרות בכל מקום טוב יותר מ-9 אני יהיה מרוצה מהתחרות. לשייט אחר, יכול להיות שמקום תשיעי הוא תוצאה גרועה, כי בכל התחרויות בעבר הוא סיים בין שלושת המקומות הראשונים. כולם רוצים לנצח, אבל לחלק זו היא לא תוצאה ריאלית, והצבת מטרה קשה מדי תגרום לתסכול ותפגע ושיפור בטווח הארוך.
לפני הזינוק מתקבלות ההחלטות החשובות ביותר בשיוט. המטרה שלך היא לסיים את הקדמית הראשונה בסביבות המקום שיביא אותך בסוף התחרות לעמידה במטרת התחרות. לדוגמה. בתחרות בת תשעה שיוטים (שמונה שיוטים וזריקה אחת) ממוצע של 4 בכל שיוט יביא אותך כמעט תמיד בסוף התחרות אל השלישייה הראשונה. כך שהשאיפה היא לסיים את הקדמית הראשונה ברביעייה הראשונה או אפילו עד למקומות 5,6 ומשם להתקדם עוד טיפה בכל שיוט.
עוד לפני הזינוק, אתה חייב להחליט איזה צד ירוויח בקדמית הראשונה. תזכור שיש רק שני גורמים שיכולים להפוך צד למרוויח (יש גם מקומות מיוחדים עם זרם לא אחיד בכל הים שגורם לצד מסוים להיות מרוויח אבל לא נדבר על זה עכשיו)
1.      מכות רוח- ככל שנפליג באזורים במסלול שיש בהם יותר רוח, נפליג מהר יותר.
2.      חילוף רוח- ככל שנחזה טוב יותר את השינויים בכיוון הרוח, נוכל לקצר את הדרך למצוף שצריך להקיף.
תאסוף נתונים, תסתכל על הים כל שתי דקות בערך לראות אם משהו השתנה, ותקבל החלטה.
ימין שמאל או אמצע, אבל תדע לאן אתה מפליג ולמה.
בחירת האזור בקו הזינוק, הוא קריטי גם כן, כדי שתוכל להפליג לאן שבחרת מיד בתחילת הקדמית. אם אין יתרון גדול בקו (רק 10 מעלות ומעלה נחשבים יתרון גדול) היתרון אינו קריטי, כלומר, אם יש יתרון של 10 מעלות בצד שמאל, אבל בחרת להפליג ימינה, תזנק בצד ימין. ולהפך. 10 מעלות בקו סטנדרטי הם פחות מ10 מטרים של יתרון. וברוב התנאים בעולם צד מועדף שווה הרבה יותר מזה.
עוד נתון חשוב בקו הזינוק הוא צפיפות הסירות בקו. אם אתה נמצא באזור צפוף דקה עד דקה וחצי לפני הזינוק, ויש אזור פנוי יותר,בקרבה, אולי כדי לעבור לשם, ולהפליג באוויר נקי מיד לאחר הזינוק.
לאחר הזינוק תזכור להפליג לאן שבחרת, ואל תתפתה לתקוף סירות כדי לחסוך פינוי דרך. זה ישתלם בהמשך. לקראת סוף הקדמית תנסה לחשב בערך באיזה מקום אתה. אם לדוגמה אתה בסביבות המקום העשירי, והמטרה שלך הייתה לסיים בחמישייה את הקדמית כדי לעמוד במטרת התחרות, זה הזמן לבחור שוב צד מועדף ולהפליג עד אליו. לקראת סוף הקדמית נוצרת צפיפות בצי, ויש סיכוי להתקדם הרבה ברגע האחרון. מצד שני, לקראת סוף הקדמית אתה בשלישייה הראשונה והמטרה שלך הייתה לסיים בחמישייה הראשונה, תפליג לכיוון היריבים ותסגור אותם כך שתבטיח בוודאות את המקום בשלישייה לפני סוף הקדמית. לאחר הקדמית, שוב אתה צריך לקבל החלטה, האם אני צריך להתקדם כדי לעמוד במטרת התחרות או שאני צריך לשמור על המיקום הנוכחי?
לא משנה מה ההחלטה. עדיין אתה תצטרך להפליג טוב בהמשך השיוט. ריכוז על מהירות ואסטרטגיה, במלאות ובקדמית השנייה חשובים ביותר. אם החלטת שאתה צריך להתקדם, אל תפליג הפוך מהצי שלפנייך. אלא תפליג יותר קיצוני לצד האסטרטגי שבחרת, ותתרכז במהירות הסירה, ובמילים אחרות: תתעלם מהסירות האחרות. אם החלטת שאתה רוצה לשמור על המיקום הנוכחי, תישאר בסביבת היריבים שלך, אבל תהיה בצד שבחרת אסטרטגית ביחס אליהם. לדוגמה, אם בקדמית הראשונה צד ימין היה מועדף בהרבה. זה הזמן לעשות מהפך במלאה ולהפליג שמאלה (ברור). אבל אם היריבים מאחורייך ממשיכים לצד ימין, תחפש הזדמנות טובה ותעשה מהפך לצד שלהם. משם רק תישאר משמאל אליהם, ואם האסטרטגיה שלך נכונה... אתה תישאר לפניהם (אולי אם יצמצמו מרחק אבל אתה עדיין לפניהם).
כך גם בשאר הצלעות בשיוט. אתה מפליג לפי האסטרטגיה שלך, אבל לפי מטרת התחרות קובע אם אתה מתעלם מהיריבים או שומר להיות קרוב יותר לצד המועדף האסטרטגית מהם.
-          המקרה היחיד שבו אתה יכול להתעלם מהאסטרטגיה ולהפליג הפוך מהצי שלפנייך, הוא לקראת סוף התחרות, ורק בקדמית ובמלאה השניים. בשום פנים ואופן לא בקדמית או במלאה הראשונים. בגלל שהמרחק בין היריבים קרוב יחסית בתחילת השיוט, מספיקה הפלגה טובה שלך כדי שתתחיל להתקדם. ככל שהמרחק גדל, אתה צריך לקחת יותר סיכון. זה אל תתפתה להפליג הפוך מכולם... בדרך כלל זה לא מצליח...
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים